Recensie: Son of Rambow

Na maandenlang geen film te hebben gezien* begon het toch weer te kriebelen** om er een te kijken en te voorzien van een kritische blik. En wat is er dan beter dan een film die pas over ruim anderhalve maand uitkomt? (Don’t answer that.) Son of Rambow is de nieuwe film uit de handen van het duo Hammer & Tongs dat behalve legio videoclips ook de filmversie van The Hitchhiker’s Guide To The Galaxy bracht. Dit filmdebuut mikte er op om zowel het grote publiek (de wal) als de kleinere kring van cultfans (het schip) tevreden te houden en viel uiteindelijk een beetje tussenbeide – niet helemaal gefaald, maar ook niet geslaagd. De opvolger echter, die op zichzelf staat, komt een stuk lekkerder uit de verf.

De jaren tachtig bloeien volop. Een fantasierijk jongetje uit een streng-christelijke sekte wordt door de school bully in aanraking gebracht met de film First Blood – voor de cultuurbarbaren onder ons ‘Rambo 1’ – wat het begin is van een mooie vriendschap, en een partnerschap als filmmakers. De immens populaire Franse uitwisselscholier Didier ruikt de kans om een ster te worden. Een serie bizarre stunts en creatieve staaltjes filmmakerij (zij het nog niet van het soort Be Kind Rewind) trekken de aandacht van de hele school, maar wil de pestkop dat wel allemaal?

Er zijn twee spectrums in kinderfilms: het Disney-achtige universum van overbodig goedgehumeurde sentimentaliteit (niet dat het slechte films oplevert) en het wat obscuurdere doch fantasierijkere genre met pareltjes zoals Time Bandits, Pudding Tarzan en Labyrinth. Laatstgenoemde spectrum heeft met Son of Rambow een mooie nieuwe aanwinst. Het enthousiasme van de acteurtjes en het fijne einde doen een kacheltje opwarmen in het fijngevoeligere hart. Je hoeft geen 12 jaar oud te zijn om van de speelse humor je hoofd te laten bewegen als zo’n knikkebolspeelgoedje voor op je dashboard.

Oordeel: 7+

—–
* eerlijk waar
** ok, dit lieg ik. Ik kon het gewoon niet hebben dat Sjaak deze rubriek eerder nieuw leven inblaasde dan ik. En ik verveelde me.

Stem of voeg toe aan Uitleg over het gebruik van deze icons : Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

16 Responses to “Recensie: Son of Rambow”