Recensie: Get Smart

Toen bekend werd gemaakt dat de onvolprezen Engelse serie The Office een Amerikaanse variant zou krijgen, was ik, zoals een vader van een breezersletje in de provincie, boos en teleurgesteld. Waarom moesten die Amerikanen zo nodig hun eigen Office? Waren de Engelsen soms niet te verstaan? Mijn woede en teleurstelling ebden echter weg toen bleek dat de Amerikanen veel nieuwe afleveringen maakten die behoorlijk door de beugel konden: de Amerikaanse variant bleek een verrijking van het toch wat schrale komedieserieaanbod op de televisie. De man die de hoogste positieve noot aansloeg was mijns inziens Steve Carell, die zich als kantoorbaas kon meten aan Ricky Gervais. De Amerikaan heeft de lach aan zijn kont hangen en weet probleemloos een loser neer te zetten, zoals ook blijkt uit The 40-Year Old Virgin.

Groots waren mijn verwachtingen dan ook toen bleek dat Carell de hoofdrol zou vervullen in een Bond-parodie met de naam Get Smart. Carell als nieuwe Leslie Nielsen: natuurlijk! Een meesterzet van de makers van de nu al geniale rolprent! Goedgeluimd bezocht ik de film, in de hoop een hedendaagse Naked Gun, Hot Shots of Wrongfully Accused te gaan bekijken. Get Smart was in de jaren ’60 een serie waarin macho overheidsinstellingen belachelijk werden gemaakt, en regisseur Peter Segal achtte het tijd voor een moderne film aan de hand van deze serie, maar dan wel met een gloednieuw verhaal. Veel heeft het niet om het lijf, zoals verwacht: Carell is een briljant analist die gortdroge rapporten schrijft, maar omdat alle geheime agenten door een of ander foutje herkenbaar zijn geworden, moet Carell als agent op jacht naar kernwapens in Rusland.

Samen met de bloedmooie Anne Hathaway, de enige secret agent die meekan (ze heeft een gezichtstransplantatie gehad) ontmantelt hij een kernwapenfabriek in de kelder van een bakkerij. Helaas gelooft niemand Carell, terwijl de president (neergezet als dom boertje) in Los Angeles intussen gevaar loopt door de gevaarlijke wapens. Verloopt de film voor de popcornpauze nog een beetje traag, het verhaal mondt in de tweede helft van de film uit in een superspektakel waarvan debiele achtervolgingen, rare ontploffingen en een enge bom de ingrediënten zijn.

Maar ja, het gaat in Get Smart, net als in de reeds genoemde Naked Gunfilms, niet om het verhaal, maar om de grappen. En die zijn helaas erg magertjes. Een boel grappen missen hun uitwerking, zijn totaal misplaatst en roepen nog geen voorzichtige kromming van de mondhoeken op. Aan Carell ligt het niet: hij zit helemaal in zijn rol en tilt de slechte grappen toch nog verbazingwekkend hoog op. Maar ja: van stront valt geen boter te maken, zoals een oude Duitse voetbaltrainer ooit zei, en daarmee is de rol van aartskomiek Carell een behoorlijk ondankbare.

Dieptepunt is een scène waarin Carell met een dikke vrouw moet dansen. Er zit geen vaart in, de grappen zijn enkel leuk voor vierjarigen zonder humordrempel en Ronald Giphart, en de beelden slaan helemaal nergens op. Af en toe kan besmuikt worden gelachen, maar daarmee benadert Get Smart het niveau van Naked Gun, waarin glimlachjes hand in hand gaan met schaters, in de verste verte niet. En ja, voeg die vele slechte grappen en scènes samen met het magere verhaal en je houdt een brij over die je liever niet aan je naaste filmliefhebbers voor wilt schotelen. Net als bij de Amerikaanse variant van The Office, bleken mijn verwachtingen dus totaal niet te kloppen, en dat zegt helaas minstens zoveel over mijn bekrompen geest als over deze tamelijk overbodige film. Ik trek vanavond Wrongfully Accused nog maar eens uit de kast om mijn door Get Smart veroorzaakte lachtekort weer aan te vullen.

Cijfer: 5

Stem of voeg toe aan Uitleg over het gebruik van deze icons : Plaatsen/stemmen op eKudos Plaatsen/stemmen op NUjij Plaatsen/stemmen op MSN Reporter Plaatsen/stemmen op Digg Stumble it! Voeg dit artikel toe aan Del.icio.us Voeg toe aan je Google bladwijzers Abonneer je op de RSS-feed van deze site Verstuur deze pagina per e-mail via Feedburner Maak een notitie op deze pagina met Fleck

17 Responses to “Recensie: Get Smart”